Druhá mešita v Brně. Ano, nebo ne?

05.03.2011 16:20

Už nějakou dobu čeří názorovou hladinu občanů Brna závažný interní problém, a to záměr brněnských muslimů zřídit v našem městě svou již druhou modlitebnu, tedy mešitu. Ta první už slouží svému účelu od července 1998 na Vídeňské ulici.

      

Tolerantní, křesťansky věřící Brňák by si mohl říci: „No, je jich v našem městě už hodně, těch mohamedánů, ta první mešita už jim asi nedostačuje, tak ať si někde za vlastní udělají novou. A cizáci, co k nám přijedou, budou mít o atrakci víc.“  Měl by pravdu a byl by i patřičně tolerantní, kdyby:

      

Téměř celý současný islámský svět nebyl v neklidném pohybu směrem dovnitř i navenek. I naši „spoluobčané“ událostmi a vztahy ve své původní domovině žijí, mají tam četné příbuzenstvo a není vyloučeno, pokud tento trend bude gradovat, že na něj budou reagovat po svém, tedy často dost impulzivně.

 

Jsme daleci toho podezírat každého u nás žijícího muslima z terorismu, tedy především mimo islámský svět zacíleného radikalismu. Jenže toto náboženství má své dvě nesmiřitelné, historické složky, a to šíity a sunnity. A ti si dokážou vyřizovat vzájemné účty i u nich doma bez ohledu na to, zda při tom přijde k úhoně nějaký cizí turista, či nikoli. Jsou tedy bezohlední sami k sobě, natož pak ke svému okolí. Což když tyto své spory přenesou časem i k nám a ohrozí pak bezohledně své nemuslimské spoluobčany? 

       

Ano, v islámském světě existuje řada křesťanských kostelů. Ale snad jen s výjimkou multikonfesního Jeruzaléma se nedá říci, že by se tamní křesťané mohli cítit stejně bezpečně jako muslimové v Evropě nebo u nás. Mešity jsou též ve velkém počtu jiných evropských měst. Jedna z nich, dokonce s kopulí a s minaretem, stojí i v jednom rohu Jubel parku v Bruselu, jen pár set metrů od sídla EU. Ale i zaměstnanci rovněž blízké Královské vojenské akademie se v ranních či večerních hodinách tomuto místu vyhýbají velkým obloukem, protože tam není bezpečno. Je nějaká záruka, že by Brno bylo vyjímkou? Není!

       

Už značně netolerantně působí samotný způsob prosazování tohoto záměru ze strany vedení islámské komunity, konkrétně jejího představeného, pana Muneeba Hassana Alrawiho. Nejvhodnější se jim zdá lokalita na Křenové ulici č. 63, kde je k prodeji starý dům. Přitom přímo naproti, jen přes ulici, stojí křesťanský kostel Neposkvrněné Panny Marie. To by nevadilo i jinde stojí kostely a mešity blízko sebe. Ale zde má vyrůst vedle historické stavby křesťanské cosi na způsob tančícího domu s futuristickým minaretem ve tvaru tulipánu. Takže už i tím vzniká otázka, zda se obě stavby budou snášet i z hlediska urbanisticko-architektonického. A zmíněný představitel jde ve své výpovědi ještě dál.

       

Otevřeně přiznává, že neochota politického vedení města Brna, především zástupců z KDU-ČSL, k vydání souhlasu přiměla muslimy změnit taktiku, protože to dnešní zákony umožňují, obejít politiky a řešit danou záležitost přímo s komerční realitní kanceláří. Jinými slovy tudíž prosadit svou za každou cenu. Odhadované náklady na celý projekt jsou mezi 50–150 miliony Kč, což hodlají muslimové řešit opět sbírkou a zřejmě nepříliš průhledně i jinak.

       

A teď pozor! Dostáváme se k třešince na dortu celé kausy. Dobrý pan Alrawi totiž jako důvod pro druhou mešitu v Brně neuvedl ono prosté, že ta první už nedostačuje, ale to, že se už OKOUKALA! No, to je tedy ARGUMENT! Kdokoli se k tomuto záměru staví odmítavě, je poloarogantně obviňován z netolerance vůči muslimům. Oni ovšem jsou nadmíru tolerantní a možnost výstavby nové mešity tzv. na zelené louce mimo centrum, tedy někde blízko M-Paláce nebo ve Vojtově ulici, důrazně odmítají. Jak pro údajné prodražení projektu, tak i proto, že by to tam muslimové z různých částí Brna měli daleko.

       

Takže suma sumárum. Nejde zřejmě ani tak o druhou modlitebnu, ale o to ukázat křesťanům, že si díky své naftě, naší demokratické povolnosti a Bůh ví, čemu ještě, mohou dovolit prosadit svou i v našem vlastním prostředí.

        

Po pečlivém zvážení všech výše zmíněných okolností nebudeme my, monarchisté a křesťané tak netolerantní, abychom požadovali zákaz i první islámské modlitebny. Avšak vůči výstavbě oné druhé mešity v Brně říkáme své uvážlivé, ale rozhodné NE!

 

Dr. Luděk Šubert